Kirjoituksia yhteisötaiteesta

Taide itseisarvona? Taide välineenä?

Mitä kaikkea yhteisötaiteen kentällä tapahtuu?

Osallistava taide on taiteen muoto, jossa yleisö tai osallistujat ovat aktiivisesti mukana taiteen luomisprosessissa. Tällöin teos ei ole yksin ammattitaiteilijan tuotos, vaan kaikki prosessiin osallistujat vaikuttavat sen sisältöön, muotoon tai toteutukseen. Osallistava taide korostaa yhteisön ja vuorovaikutuksen merkitystä, ja sen tarkoituksena on edistää osallisuutta, luovuutta ja yhteistä kokemusta. Työskentelyn muoto voi olla taidetyöpajoja, pitkiä taideprosesseja, julkisia taideteoksia tai osallistavia performansseja. Taidelähtöinen osallistava taide voi tuottaa hyvinvointia mutta sen tavoitteena on taide itse, ihmisten mahdollisuus ilmaista itseään ja olla osa luovaa prosessia.

Yhteisötaide on taidetta, jossa jokin avoin tai ennaltamääritetty yhteisö osallistuu teoksen luomiseen tai taiteen tekemiseen yhteisesti. Yhteisötaide voi käyttää monitaiteisia välineitä kuvataidetta, sanataidetta, esitystaidetta, tanssia tai musiikkia ja tuottaa erilaisia tapahtumia, työpajoja, prosesseja ja yhteisöllisiä taideteoksia. Yhteisötaiteessa prosessi valmistuu yhteisön kanssa ja ihmisten välinen prosessi on yhtä olennainen kuin valmistuva teos. Yhteisötaide voi tuoda esiin sosiaalisia, kulttuurisia tai poliittisia teemoja ja edistää keskustelua.

Soveltava taide hyödyntää taiteen keinoja soveltaen monitaiteellisia välineitä esimerkiksi terapiassa, koulutuksessa tai kuntoutuksessa. Taide voi toimia välineenä psyykkisten ja emotionaalisten haasteiden käsittelyssä, kuten taideterapiassa, tai edistää fyysistä ja kognitiivista toipumista. Soveltava taide voi sisältää monenlaisia kuvataiteen menetelmiä, musiikkia, sanataidetta, tanssia tai draamaa. Taiteen päämääränä voi olla parantaa osallistujien hyvinvointia ja elämänlaatua ja luovuutta.

Taidekasvatus keskittyy yksilöiden taiteellisten taitojen ja luovuuden kehittämiseen. Se voi tapahtua kouluissa, kulttuurilaitoksissa tai vapaan taiteen piirissä. Taidekasvatus pyrkii vahvistamaan lasten, nuorten ja aikuisten esteettistä ilmaisua ja ymmärrystä. Taidekasvatuksessa korostetaan luovuutta ja eri taidemuotojen kulttuurisen ja esteettisen arvon ymmärtämistä. Taidekasvatuksen kautta pyritään myös tukemaan yhteiskunnallista osallisuutta ja antamaan nuorille mahdollisuus kokea taiteen ja kulttuurin merkitys omassa elämässään.

Dialoginen taide on taiteen muoto, joka keskittyy teoksen luomiseen vuoropuhelulla tai vuoropuhelun luomiseen teoksen kautta. Teos ei ole vain esteettinen objekti, vaan kohtaamisen tapa joka toimii keskustelun yhteisen ajattelun ja pohdinnan välineenä Dialogisessa taiteessa molemmat osapuolet vaikuttavat toisiinsa. Tärkeää on osallistujien aktiivinen rooli, ja taide toimii keskustelun avaajana, jossa ei ole oikeaa tai väärää vastausta. Tämä voi tapahtua teosten kautta, jotka saavat yleisön ajattelemaan ja keskustelemaan, tai teokset voivat olla interaktiivisia ja osallistujien luomia. 

Kahdenvälinen taide tai one-to-one taide tarkoittaa taiteen muotoa, jossa teoksen kokee yksi ihminen kerrallaan. Taiteilija ja kokija ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Tämä vuorovaikutus voi olla sekä fyysistä (esim. osallistava taide) että henkistä (intiimin katsomiskokemuksen kautta syntyvä dialogi). Kahdenvälinen taide korostaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä, ja se voi olla osa monenlaista taiteenmuotoa, kuten performansseja, installaatioita tai interaktiivisia teoksia.

Hoivataide on taiteen muoto, joka yhdistää taiteen ja hoivan käytännöt erityisesti hoivaympäristöissä, kuten sairaaloissa, vanhustenhoidossa ja mielenterveystyössä. Hoivataide tukee yksilöiden fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia taiteen avulla ja luo ympäristön, jossa ihmiset voivat ilmaista itseään ja käsitellä tunteitaan. Se voi sisältää esimerkiksi kuvataidetta, musiikkia, tanssia tai esitystaidetta, jotka tarjoavat osallistujille mahdollisuuden osallisuuteen ja itseilmaisuun. Hoivataiteen kautta pyritään vahvistamaan ihmisten elämänlaatua, mielialaa ja kognitiivisia kykyjä sekä edistämään yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia.