Kotimatka? / Pedagoginen paketti

Keskustelun avauksia ja tehtäviä Kotimatka?:n syventämiseen

 

Tehtäväpaketti on koottu SKR:n Varsinais- Suomen maakuntarahaston tukemaa Kotimatka kouluihin -hanketta varten. Materiaalia voi käyttää Kotimatka? -livekuunnelman kokemisen jälkeen purkamaan kokemusta ja syventämään aiheen käsittelyä. Tehtävät on suunniteltu toisen asteen kouluja varten, mutta monet niistä sopivat hyvin muidenkin ryhmien käyttöön. Osa tehtävistä on yksilötehtäviä, osan voi toteuttaa pienemmässä tai suuremmassa ryhmässä tilanteeseen sopivalla tavalla.

 

Kysymyksiä keskustelun avaamiseksi Kotimatka? -tekstin lukemisen jälkeen:

 

Miltä tuntui lukea teksti yhdessä?

Miltä tuntui  lukea itse ääneen?

Miltä tuntui kuunnella toisia?

Mikä hetki/kohta tekstistä jäi mieleen tai kosketti sinua?

Mikä voisi mielestäsi olla teoksen keskeinen sanoma tai viesti?

Mitä teos kertoo/väittää Suomesta?

Mitä kysymyksiä teos herätti?

Oliko teoksen tarinoissa jotakin sinua yllättävää? Muuttuivatko ennakkokäsityksesi?

 

Tehtäviä

Väite maailmasta

  • Mikä on mielestäsi teoksen keskeinen sanoma tai viesti, mitä se väittää maailmasta?
  • Muotoile sanoma/väite yhdeksi lauseeksi. Siirtykää pienryhmiin. Kertokaa väitteenne vuorotellen, perustelkaa ne ja keskustelkaa niiden pohjalta.
  • Kuuntele tarkasti toisten perusteluita. Kuuntelemalla voit oppia jotain uutta.
  • Valitse suosikkisi muiden ryhmäläisten keksimistä väitteistä.

 

Samaistuminen

  • Oletko kokenut samankaltaisia tunteita? Poimi tekstistä lause tai kohta johon samaistut. Kirjoita/kerro muisto omasta elämästäsi, johon nämä tunteet liittyvät.

 

Mitä kysymyksiä teos herätti?

A)

Oppilaille jaetaan pienet paperilaput. Oppilaita pyydetään kirjoittamaan lapulle yksi kysymys, jonka Kotimatka? -teksti herätti. Oppilaita voi ohjeistaa vaikka näin: Ota lappu mukaan ja lähde liikkeelle tilassa. Kun joku tulee vastaan, kysy häneltä kysymyksesi. Kun hän on vastannut, vuoro vaihtuu. Kun molemmat ovat vastanneet toistensa kysymyksiin, vaihdetaan lappuja. Jatka kohti uutta ihmistä uuden kysymyksen kanssa. Jatketaan tehtävää opettajan sopivaksi katsoma aika.

B)

Kirjoita vähintään kolme teoksen herättämää kysymystä.

Kukin valitsee kysymyksistä yhden, ja käytä sitä otsikkona. Kysymykseen vastataan vapaamuotoisella tekstillä. Voit myös vaihtaa kysymykset parin kanssa ja vastata parin kysymykseen.

 

Ulkopuolisuus/yhteys

  • Kirjoita 5 min. tajunnanvirtaa ulkopuolisuudesta. Tajunnanvirta on kirjoittamisen muoto jossa kirjoitetaan mitä mieleen juolahtaa kynää nostamatta. Tajunnanvirtateksti on tarkoitettu vain sinulle itsellesi, tekstiä ei tarvitse palauttaa opettajalle tai paljastaa sellaisenaan kenellekään.
  • Kirjoita seuraavaksi 5 min. tajunnanvirtaa yhteenkuuluvuudesta.
  • Lue kirjoittamasi tekstit itsellesi, ja poimi sieltä halutessasi lause tai ajatus, jonka voisit lukea luokassa ääneen.
  • Jatkotehtävä: Muodosta poimimastasi lauseesta/ajatuksesta otsikko ja kirjoita sen pohjalta vapaamuotoinen teksti / runo / dialogi.

 

Mielen huoneet

  • Kotimatka? -teksti on jaettu erilaisiin huoneisiin. Valitse tekstistä yksi huone, jonka luet hiljaa itseksesi uudelleen. Poimi huoneesta yksi repliikki. Kuvittele mielessäsi millainen henkilö on kyseessä. Esitä henkilölle yksi kysymys. Kirjoita sitten dialogi eli vuoropuhelu, jossa mielikuvittelemasi henkilö vastaa kysymykseesi aloittaen keskustelun. Jatka keskustelua kirjoittaen.

 

  • Jaetaan pienryhmille yksi huone kullekin. Ryhmän tehtävänä on valita tekstistä kymmenen sanaa. Kukin ryhmä kirjoittaa yhteisesti runon, jossa käytetään kaikkia näitä kymmentä sanaa. Luetaan runot ääneen luokalle. Kun runo on luettu, kuulijat voivat ehdottaa kullekin runolle otsikoita, joista ryhmä valitsee omalla runolleen sopivimman.

 

Assosiaatiopallo

Otetaan pallo ja asetutaan rinkiin. Aluksi sanotaan yksi teemasana, ja pallo heitetään eteenpäin. Tarkoituksena on että jokainen pallon saaja sanoo  teemasanasta yhden mieleentulevan sanan. Esim. Rasismi= kiusaaminen, väkivalta, tumma iho, bussi…

Esimerkkejä teemasanoista:

– rasismi

– yksinäisyys

– koti

– perhe

– uskonto

– kieli

– ennakkoluulot

– suomi

– suvaitsevaisuus

 

Oma paikka valokuvaten

 

  • Ota valokuva paikasta, joka tuntuu omalta. Tuo kuva mukanasi luokkaan. Kirjoita kuvan pohjalta:
  • Kirjoita vuorotellen eri aistien avulla. Miltä paikassasi näyttää, kuulostaa, tuoksuu ja tuntuu?
  • Miksi juuri tämä paikka on sinulle hyvä ja turvallinen?
  • Oletko omassa paikassasi mieluiten yksin vai jonkun kanssa, miksi?